// Lady Nadja mainittu tarinassa :3
Rakkautta ensisilmäykselläAamupäivän hulina alkoi väistymään, kun suurin osa oppipojista ja hevosista suuntasivat tunnille. Päivä oli ollut koko aamun harmaa, mutta maassa olevan lumikerroksen vuoksi valoa riitti. Silloin tällöin pilvien seasta pilkotti sinertävä taivas.
Talliaule hiljeni selvästi, kun taputin vielä viimeisen kerran Monnia kaulalle, päästäen sen takaisin juoksemaan aitaukseensa. Kimo ori lähti pirteästi, korvan tapansa mukaan luimussa, kohti muita tarhakavereita. Morten olin hoitanut eräälle vierailevalle ritarille tuntiratsuksi hetki sitten. Hengähdin syvään, vieden Monnin riimun ja narun omaan naulaansa pihattotallin seinustalle. Tänään saisin tietää lisääntyisikö minun työni tallilla vai ei. Jännitin niin että hartiani olivat kipeät. Kävellessäni ulos viileään talveen, venyttelin käsiäni. Pakkasta ei ollut onneksi montaa astetta, vaikka yöt olivatkin suurimmaksi osaksi kylmiä.
Lumi natisi uusien saappaideni alla. Olimme kaikki saaneet joulun ajan lahjoja linnan hovilta ja pakko sanoa että jokainen vaate ja varuste on priimaa tavaraa. Monni ja Mortekin olivat saaneet omansa. Nyt jaloissani olivat pitkät, ruskeat nahkasaappaat, joita koristi kultaiset soljet. Ajattelin että saappaat olisivat olleet kylmemmät, mutta ne yllättivät positiivisesti. Eivätkä edes hiertäneet.
Päälläni oli myös hetki sitten ostamani ruskeat, hieman väljät, housut ja vihreä melko ohkainen poncho. Poncho oli lähinnä tuulensuojana, sillä sen alle olin valinnut lämpimän ja paksun villapaidan, jonka alla oli pari ohuempaa paitaa. Kaulaani suojaamassa oli myös yksi joululahja, ruskea, kauniin yksinkertaisesti koristeltu, kauluri, jonka sai nätisti ponchon päälle, ja se näytti hyvältä.
Seisahduin keskelle pihaa, hiljentyneen suihkulähteen eteen ja maalasin piha-aluetta katseellani. Neljän oppipojan porukka käveli pihan läpi jutellen kiihkeästi jostain. Käänsin katseeni metallin kirskunnan puoleen, nähden kaksi ritaria ratsuineen suuntaavan maastoja kohti.
”Mitäs sinä siinä seisoskelet?” Tuttu miesääni kysyi leikkisästi. Käännähdin hitaasti kannoillani, mustahiuksisen ritarin kävellessä minua kohti.
”Sir Deimos.” Kumarsin ritaria kohti. Mies oli varustautunut melko rentoon haarniskaan, antaen punaisen kaavun hihojen lepattaa vaimeassa tuulessa. Liian kiiltävä kypärä kiharahiuksen kainalossa kiinnitti huomioni, saaden minut nostamaan kysyvästi toista kulmaani.
”Olet saanut oppipojan?” Kysäisin, sivuuttaen ritarin ensimmäisen kysymyksen, se oli muutenkin retorinen.
”Olet tavannut hänet jo, varsin taitava naisenalku.” Mies hymisi, pysähtyen aivan vierelleni, vähän liian lähelle. ”Äläkä sano että olet jo unohtanut kuinka Nadja kaatoi sinut miekkailuharjoituksessa.” Deimos jatkoi hymyillen puolikasta virnettään. Hymähdin. En ollut tajunnut että Rosie on Deimoksen holhottavana ja se tarkoitti tietenkin että Nadja oli miehen oppipoika.
”En toki. Hän voitti reilusti.” Totesin, ottaen muutaman askeleen sivulle levottomasti. En mieluusti ollut niin lähellä äkkiarvaamatonta miestä, hänestä ei ikinä tiennyt mitä hän keksii.
Juoksuaskeleet saivat meidän molempien päät kääntymään. Meitä kohti kiirehti valkoisessa pitkässä takissa tuttu oppipoika.
”Ah, siinä paha missä mainitaan.” Deimos hymyili levästi ja kohensi asentoaan. Nadja kipitti miehen eteen ja kumarsi syvään, hyvä ettei kaatunut. Vaaleat hiukset liehuivat naisen liikkeiden mukana avonaisina ja jokseenkin sekaisen oloisina, kuin nainen olisi juossut eteemme suoraan sängystä.
”Anteeksi että olen myöhässä, sir Deimos.” Nainen nousi nopeasti takaisin suoralle selälle. ”Lady Karma.” Nainen nyökkäsi puoleeni pikaisesti, leveämpi hymy huulillaan. Deimos hymisi leppoisasti, taputtaen naisen olkapäätä rohkaisevasti.
”Seuraavalla kerralla parempi tuuri.” Ritari sanahti. ”Oletko valmis?” Hän jatkoi. Seisoin kauempana, kuunnellen lyhyttä keskustelua. Kaksikko oli menossa harjoittelemaan miekkailua, tai sen verran ainakin sain irti.
”Haluatko tulla myös, Karma?” Nadjan pirteä ääni kysyi yhtäkkiä, saaden katseeni nousemaan häneen. Minulla ei ollut tänään mitään tekemistä, se oli totta, mutta ennen kuin kerkesin hyväksymään naisen tarjouksen, Deimos kerkesi ääneen.
”Uskon että Karmalla on jotain muuta mietittävää.” Ritari sanahti, tuijottaen ohitsemme virne kasvoillaan. Kysyvä katse kävi ensin miehessä, kunnes käänsin sen ympäri, kohti takaamme narisevia askeleita, seuraten ritarin omaa katsetta.
Laidunten suunnalta käveli sinipukuinen mies hevosen kanssa. Katseeni kirkastui. Ei pelkästään se että tulija oli Lyonell, mutta hänen vieressään seurasi mustanpäistärikkö, raskasrakenteinen ratsu, jota olin ihaillut kaukaa niin kauan kun ori oli ilmaantunut linnanmaille. Lähdin hitaasti kävelemään kaksikkoa vastaan.
Puolikasvoisella prinsillä ei ollut kypärää, ja hänen varustuksensa oli muutenkin rento, tummansininen kaapu, jonka alta pilkotti metalliset käsisuojat. Rintahaarniskaa ei ollut, saaden miehen näyttämään hoikalta päivän valossa, ja jalassakin näytti olevan vain pitkät saappaat ja rennot housut.
Ori miehen vierellä käveli pitkin ja raskain askelin, välittämättä mistään. Sen korvat olivat rennossa asennossa ja sieraimet höyrysivät pehmeästi. Katselin uljasta näkyä, pysähtyen juuri ennen kuin kaksikko oli kohdallani.
”Huomenta lady Karma.” Lyonell oli virallinen sanoissaan, vaikka tuon äänensävy olikin rento. Siirsin katseeni hevosesta mieheen, kumartaen päätäni.
”Sir Lyonell, toivottavasti nukuitte hyvin.” Sanahdin hymyillen. Prinssin silmissä vilahti leikkisä pilke, kuin hän olisi ajatellut jotain mitä ei viitsinyt sanoa ääneen. Mies ojensi toisen kätensä minua kohti.
”Oikein hyvin, varsinkin kun saan tuoda hyviä uutisia.” Hän puhui samalla. Laskin kämmeneni miehen käteen, katse kysyvänä.
”Kuinka hyviä uutisia?” Kysyin, ottaen muutaman askeleen lähemmäs miestä. Vaikka läheisyys ei ollut mitään uutta, mies sai silti sydämeni hakkaamaan. Lyonell vei käteni vieressämme seisovan orin kaulalle.
”Ole hyvä, hän on sinun.” Prinssi kuiskasi hymyillen vierelläni, antaen minun ottaa riimunnaru. Henkäisin ja katsahdin Lyonelliin, sitten hevoseen ja taas mieheen. Oliko hän tosissaan? Olinko voittanut myynnini?
Puolikasvo naurahti ääneen, luultavasti osaten lukea ajatuksenjuoksuni kasvoiltani.
”Kyllä, Kidrim on nyt sinun.” Mies totesi vielä nyökäten rauhallisen hevosen puoleen. Kehoni lähes kihisi innostuksesta ja olisin voinut loikata halaamaan Lyonellia, jos olisin ollut niin tunteiden vietävissä. Nyt kuitenkin vain seisoin siinä, silittäen oria hitain vedoin. En pystynyt puhumaan mitään, tuijotin vain likaisenhopeaa karvaa orin kaulalla, pitäien silmällä tuon reaktioita.
Kidrim kuunteli rauhassa mitä ympärillä tapahtui, sillä ei ollut kiire mihinkään. Paksut jalat seisoivat maata vasten vankkoina, kuin puun rungot joita ei voisi mikään kaataa.
”Woah! Onko toi sun hevonen?” Nadjan henkäys sai minut kääntämään pääni. Hymyilin leveästi, taputtaen orin kaulaa varmana.
”Nyt on.” Virkoin. Vaaleahiuksinen oppipoika tutki hevosta uteliaana, kysyen katseellaan lupaa silityksiin. Nyökkäsin ja Nadja ojensi kätensä hevosen haisteltavaksi. Ori puhalsi pari kertaa lämmintä ilmaa sieraimistaan, eikä tuntunut välittävän ihmisistä ympärillään. Nadjan silittäessä tummaa turpaa, vankkarakenteinen ori laski päätään, pyytäen lisää.
”Ompa se iso.” Tummasilmäinen nainen ihmetteli hymyissä suin, antaen hevoselle mitä se tahtoi; lisää rapsutuksia. Nyökkäsin ja siirryin naisen vierelle ihailemaan ensimmäistä omistamaani hevosta. Se tieto, että Kidrim oli minun hevoseni muutti kaiken. Ori ei ollut linnan omaisuutta, ei kenenkään muun käskyteltävänä, se oli minun ja vain minun vastuullani nyt.
”Niin on. Siitä tulee hyvä turnajaisratsu.” Rapsuttelin orin poskea. Ruskeat silmät painuivat kiinni, hevosen nauttien saamastaan huomiosta.
”Miten Monnille ja Mortelle käy?” Nainen kysyi kysymyksen jota en ollut edes miettinyt. Käänsin katseeni Lyonelliin, joka silmäile meitä oppipoikia hieman taaempaa. Hänen viereensä oli Deimos ilmestynyt, katseessaan tuo outo, karismaattinen kipinä, joka sai minut varomaan häntä. En tiedä mikä siinä oli, mutta en pystynyt täysin luottamaan mieheen, leikkisällä tavalla siis.
”En tiedä. Saanko pitää omat hoidokkini?” Loin ehkä inasen liian rennon kysymyksen prinssin puoleen. Onneksi vain Deimos virnisti minulle, silmäillen tilanteen kehittymistä. Hetken Lyonell mietti, hän käveli luoksemme, nostaen kätensä olkapäälleni.
”Uskon että sinä olet ansainnut kaikki kolme hevosta. Olet tehnyt paljon töitä kaikkien eteen.” Mies puhui tummalla, tasaisella äänellään. Hymyilin.
”Ja tästedes tulen tekemään vielä enemmän töitä.” Huokaisin hyvilläni. Olin onnellinen, kaikki asiat tuntuivat asettuvat vihdoin paikoilleen.
”Nadja, meidän on aika mennä.” Deimoksen ääni sai minutkin taas maan pinnalle. Vaaleahiuksinen nainen terästäytyi ja oli heti valmiina lähtöön.
”Selvä!” Hän sanahti, kuitenkin vielä kääntyen minun puoleeni. ”Otetaan joskus uudestaan kunnon miekkailutreeni, eiks nii?” Nainen naurahti ja lähti vastausta odottamatta ritarinsa perään. Naurahdin vaimeasti, pudistaen huvittuneesti päätäni. Olin varma että tulisimme olemaan vielä monet kerrat miekat vastakkain.
”Hän on pirteä. Pitää Deimoksenkin liikkeessä.” Lyonell puhui, laskien vasta nyt kätensä olaltani. ”Varasin Kidrimille paikan pihatosta, niin kaikki hevosesi ovat samassa paikassa.”
Käänsin kiitollisen, mutta hieman kysyvän katseen mieheen, hymyillen ujosti.
”Kiitos, Lyonell.”
Sanani pysäyttivät prinssin kulun, saaden tuon kääntymään minua kohti. Välissämme oli nyt ehkä pari metriä, mutta hiljaisuus sai matkan tuntumaan pidemältä. Katselin puolikasvoista, vaitonaista miestä, joka lopulta viittoi minua seuraamaan. Lähdin viemään hevosta Lyonellin perässä.
Kidrim seurasi kuuliaisesti, korvat hörössä ja pää rennossa kaaressa. Sen askeleet kumisivat vierelläni ja äänestä pystyi kertomaan että hevonen oli raskasrakenteinen. Ori katseli rauhassa ympärillemme, eikä edes kääntänyt päätään kuullessaan miekkojen yhtäkkisen kolhaduksen. Siinä oli tottunut ritariratsu, ajattelin innoissani itsekseni.
Lyonell pysähtyi linnan puutarhan eteen, odottaen meidän pääsevän hänen luokseen. En oikein ymmärtänyt mitä mies haki takaa, mutten kysellytkään, niin kuin en koskaan. Kumeat askeleet pysähtyivät lähes heti kun minä pysähdyin. Taputin oria kaulalle, saaden tuon hörähtämään matalasti.
Käännyin prinssin puoleen. Mies seisoi vierelläni pitkänä ja voimakkaana, enkä voinut mitään leikkisälle ajatukselle että minulla oli voima saada tuo mies kaatumaan pelkästä kosketuksesta. Moni ei siihen pystynyt.
”Mitä halusit näyttää?” Kysyin, silmäillen miehen kosmista kasvonpuolikasta. Lyonell asteli aivan lähelleni, vilkuillen ympärilleen, kuin varoen ettei kukaan näkisi. Sitten mies kietoi kätensä ympärilleni, sulkien minut halaukseen. Hymisin punastuneena, hieman myös yllättyneenä, ja painoin kasvoni tuon olkapäätä vasten. Ymmärsin hyvin että pieni läheisyydenosoitus ei sopinut ehkä kaiken kansan katsottavaksi, vaikka suhteemme oli jo hyvällä jalustalla.
”Kiitos sinulle, Karma.” Mies puhui mieleni kautta, saaden minut hymyilemään.
Irtauduimme halauksesta hitaan rauhallisesti. Ennen kuin mitään muuta ehti tapahtua, mies oli jo äänessä, yrittäen pyyhkiä kasvoiltaan pois pientä punaa.
”Haluatko hypätä kyytiin?” Prinssi ehdotti, osoittaen katseellaan oria. Häkellyin hetkeksi, mutta pääsin äkkiä takaisin maan pinnalle.
”Ja sinäkö taluttaisit?” Kysyin leikkisästi.
”Miksi ei?” Mies vastasi takaisin virnistäen. Kohautin olkapäitäni.
”No mikäpä siinä.” Hymähdin. En pääsisi itse orin selkään, mutta onneksi mies oli valmiina ponkaisemaan minut ylös. Laskeuduin nätisti hevosen selälle, eikä tuo edes nytkähtänyt. Pidin silti riimusta, vaikka Lyonel yritti pyytää sitä hiljaa, ojennetulla kädellä.
”Ei ole prinssin homma taluttaa oppipoikia.” Sanahdin antaen rennon pohkeen Kidrimille. Ori lähti hitaaseen käyntiin.
”Se on ritarin homma kyllä.” Lyonell puolusteli, kävellen orin vierellä.
”Ehkä. Mutta olet tuleva kuningas, ei se vaan sovi.” Mietin ääneen, pitäen kiinni orin karheasta harjasta. ”Sitä paitsi, luuletko etten pysy selässä?” Leikittelin. Pieni naurahdus kuului Lyonellin suunnasta, saaden minutkin hymyilemään. Sitä minäkin.
Tarinan jälkeen letitin Kidrimin harjan ja hännän innostuksissani.// En tiiä mikä on siun käsitys "lyhyemmästä" tarinasta, tämähän on pitkä kuin nälkävuosi :D Mutta kuitenkin hyvä tarina! Kauniin tapahtuma rikas ja ihanasti otettu porukka mukaan. Lyonellin ja Karman keskusteluita sekä olemista on ihana lukea. Kuvakin kaunis! 15 kultaa, 40 hopeaa lisätty kaappiisi vaihteeksi!